Filmtips! (sorglig)

Jag tittade på en film som hette "Sebbe" igår kväll.
Det handlade om en kille som hette Sebbe då.
Han blir mobbad i skolan, och han bor med sin mamma i en för trång lägenhet.
Hans pappa har dött, tror jag. (hehe)
Hans mamma är alkolist, och de är ganska fattiga.
Asså de har ju råd med saker och så, fast inte med nåt dyrare.
Aja, och sen hans mamma kommer alltid hem full och så på kvällarna, och hon röker hela tiden. Ibland slår hon Sebbe och säger att hennes liv skulle vart mycket bättre utan han. När Sebbe fyller 15 år säger bara hans mamma "grattis på födelsedagen" och tittar han inte äns i ögonen. Deras granne kommer med en present till Sebbe, men hans mamma säger att hon inte kan ta emot den för att hon inte har råd att ge hennes barn födelsedagspresenter när de fyller år.
Sebbe vill inte, men tvingas.
När hans mamma ska ge han en present, ger hon honom en röd jacka som passar.
Nästa dag i skolan säger grannens pojk då, som går i Sebbes klass, (och är bland annat en av mobbarna) att Sebbe har snott den jackan från honom. Men Sebbe har ju fått den från hans mamma, och säger emot. Pojken (mobbare, Kenny tror jag han heter) bevisar att det är hans genom att säga att det ligger en reflex i innefickan. Det ligger en reflex i innefickan. Kenny vill ha sin jacka och sliter i den, så den går sönder. Han vill ha pengar för jackan, men Sebbe har inte råd. Han erbjuder Kenny sin "moppe" (en cykel med en påbyggd motor som han själv har byggt) men den vill inte Kenny ha. Han säger istället "jag vill inte ha din jävla skitmoppe". Kennys mamma, hon som skulle ge en present till Sebbe, får reda på allt och skäller på Sebbe och hans mamma. Men de har inte råd att betala. På grund av allt detta, på kvällen, skriker Sebbes mamma åt Sebbe och slår honom och skriker åt honom att hon aldrig vill se henne mer, och att hennes liv vore mycket bättre om inte fanns. Hon slår honom och puttar ut han genom ytterdörren, kastar ut hans grejer genom fönstret och låser dörren. Sebbe får bo ute. Vid en arbetsplats hittar han bomber som de använder när de spränger bergen, och snor med sig massor. I skolan sätter han bomberna runt om sig och ringer till mamman. Idag är hon lite friskare, så hon vill att han ska komma hem, medan han säger "förlåt för allt jag har gjort mot dig mamma, förlåt för att jag har funnits, förlåt för att jag inte har kunnat ge dig det du vill ha", och ska ta sitt liv.

Fortsättningen får ni se själva!
Ni kan ju säga till mig om ni vill låna filmen :)

Det blev en lååång filmrecension, utan att berätta slutet, haha, retfullt va? ;)

Puss på alla, och särskilt DEJ ! :)


Kommentarer
Postat av: Tush

Ja sebbe va rätt så speciell :)

2011-04-12 @ 17:08:48
URL: http://www.filmkritikerna.se/filmtoppen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0